onsdag 22 februari 2012

Are you finished? No I'm Swedish.

Jag har varit lite konfunderat över hur missförstådd jag blivit i det här landet ibland. Jag har som trott att jag pratar helt okej engelska... men alltför många gånger har folk inte fattat ett dugg av vad jag säger. I baren när jag beställde en Sam Adams fick jag upprepa typ fyra gånger innan han fattade. Hur fel kan jag säga det liksom? Hockey player tolkades som occupier vilket helt förstörde poängen i min historia. Ibland har folk sådan dialekt att jag inte förstår vad de säger. Och jag vet inte hur många gånger folk har gissat att jag är svensk på grund av min accent. Booooring. Jag trodde ju inte att jag inte hade en svensk accent, men det kan väl ta dem mer än en mening eller två att höra det. Men men. Sånt är livet. Det kan bara bli bättre. Och det har det ju blivit. Lärt mig en massa nytt.

Visst ni till exempel vad en douche är? Som i douche-bag? Det är någon slags anordning som kvinnor kan tvätta sitt underliv med. Say what?! Jag har ju använt ordet douche-bag flera gånger om, men trott att det var något annat.

Och det heter AWOL som i absent without leave, inte A-Wall.

Igår hade jag en riktig a-ha upplevelse när Lucas uttalade miscellaneous (hur svårt är inte det att stava förresten?!). Jag har läst det så många gånger och typ uttalat det i mitt huvud. Aldrig har det blivit rätt. Det ska vara typ miss-Elaine-ius.

Prong är typ gaffel-spretarna eller eluttags-pinnarna.

Om man gör något expedititous gör man det effektivt och med fart.

När vi åkte hem från Kanada hade en skylt där det stod Lest We Forget. Vadå lest? Googlar man det får man so as to prevent any possibility that/for fear that. Ja där ser man. Långt kvar tills man är fullärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar