måndag 6 februari 2012

Oh Lord please don't let me be misunderstood

Igår var det Superbowl Sunday här i USA, big deal for sure. Värsta eventet, dagarna innan pratade de om det på nyheterna hela tiden och diskuterade vad man ska äta och det ena med det tredje. Folk beställer tydligen pizza sjukt långt i förväg (typ veckor). Så vi var inte sämre vi heller. Vi beställde pizza, chips och en kollega gjorde en hel jävla bunke multi-layer-dipp som jag knappt vågade prova. Lagren bestod av typ hamburgare, het salsa, nån ost, nån annan ost och lite mer av den första osten. Helt insane.

Den största grejen med superbowl verkade dock inte vara själv matchen - utan reklamen! Det var det folk kommenterade innan, och det var det som fick mest fokus under tiden. Jag ville visa ett youtube-klipp, så jag väntade till reklamen för att vara trevlig, men icke! Inga youtube-klipp under reklamen, men när matchen hade börjat igen, då var det okej. Mycket underligt.

Reklamerna var helt okej, min favorit var lätt David Beckham i underkläder för H&M. Det var mindre fokus på kalsongerna, mer på han och hans tatueringar. För den som vill dregla lite: http://www.youtube.com/watch?v=eQb_-OY7Z0E Den väldigt stora majoriteten av alla reklamer var dock för bilar och öl.

Det är vissa saker som jag har reagerat på med reklamen här, som kanske talar sitt tydliga språk för hur USA funkar. Det första är när det är reklam för läkemedel eller annat som faller i den kategorin. Oftast tycker jag att mer än 50% av tiden går åt till upplysa om alla bieffekter och när du inte ska använda det. Exempelvis för något hormonfritt p-piller upplyser de om att du blir gravid när du använder det kan du få missfall och dö på kuppen. Bra antar jag, men inget jag någonsin varit med om i Sverige.

Det andra som jag har reagerat på är att det är helt okej att dissa sina konkurrenter. Chevy hade en reklam där det var jorden-går-under-scenario och de som körde Ford överlevde inte. Pepsi hade en CocaCola-dude som köpte deras läsk istället. Det är väl inte direkt okej i Sverige?

Det var en trevlig kväll i alla fall. Jag fick spelet förklarat för mig, och även om jag säkert inte fattade ens hälften av allt som försigick så förstår jag i alla fall mer nu. Jag vet vad Quarterbacken gör (mer än att det är han-som-är-han i alla tonårsfilmer). Jag vet vad en punt är. Jag vet när man gör touchdown och när man skjuter i målet. Inte så jävla illa pinkat skulle jag vilja påstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar