torsdag 16 juni 2011

Heja heja

Fy fan vad jag har det bra egentligen. I jämförelse med kvinnorna i den här artikeln i alla fall: http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-ar-det-farligast-att-vara-kvinna

Det är bittert ibland, men ibland är det jävligt gött också. Att få vara fri och att få kväva samma rättigheter som män. Visst, vi kanske inte alltid är jämställda, men vi har det bra. Och jag känner alltid att jag har rätt att ifrågasätta. Jag har rätt att säga åt karljävlarna ihelvete heller att jag tänker göra något eller bete mig på ett särskilt sätt bara för att jag är tjej. Inte om jag inte vill.

Vi diskuterade snusning härnere i Tyskland, en av tyskarna frågade "Är det vanligt att tjejer snusar i Sverige?" och jag svarade "Ja hyffsat, flera av mina tjejkompisar snusar i alla fall". Min compadre däremot kläckte "Den enda tjej jag känner som snusar är en lesbisk hockeyspelare". Men då blev jag lite förbannad. Vem fan är han att uttala sig? Välkommen till världen, tjejer snusar.

Så jag kanske uppfattas som lite rabiat ibland. Jag kan mycket väl vägra vara kvinnlig bara för sakens skull, fast jag egentligen kanske inte har något emot det. Men bara för att markera och få dem att tänka till (varför ska hon göra det bara för att hon är kvinna).

Ja det här kanske inte var särskilt sammanhängande. Men det viktiga grejer det här. Heja tjejer! Fy fan vad vi är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar