tisdag 21 september 2010

Ihop-plock

Nu är jag här. Eller snarare, jag är inte längre där. Jag bor inte hemma. Jag bor inte i Söderhamn. Sweeeet. Bor nu tillfälligt hos Johanna i Hammarby Sjöstad. Superfin lägenhet och fint område.

Försöker komma igång med jobbsökandet härifrån, fast det går lite segt. Klyschorna börjar ta slut. Jag kan inte längre skriva fantastiska saker om mig själv med iaf någon slags distans. Som Johanna uttryckte det imorse när jag läste upp mina yrkesambitioner från mitt CV: Det låter lite skitnödigt. Och det är ju det är det är. Efter alla dessa personliga brev har jag tappat känslan för vad som är lagom skitnödigt och vad som bara låter överdrivet. Eller inte tillräckligt fantastiskt. Läser ansökningarna om och om igen. Till slut vet jag exakt vad som står, samtidigt som jag inte har en aning om vad som står.

Sen var det ju den här lilla detaljen med valet. Vidrigt. Hur fan gick detta till? Uppochnervända världen. I Söderhamn fick SD 11,6% som fjärde största parti. Att Alliansen "vann" kan jag väl leva med, men SD? Nej, usch, fy och bläää.

Men hur vidrigt det än må vara, får man ha lite humor. Några favoriter av alla facebook-posts:

1. Demonstationsplakat vid Plattan: "Vem vare som facking rösta?"
http://plixi.com/p/46202361?ref=nf

2. Vidareciterat från en vän till en vän: 'Jag läste iaf att SD är som störst i Skåne så till nästa val startar jag mitt eget rasse-parti!!! Partiprogram : Minska Danmarks (dvs Skånes) inflytande över vårat stolta fosterland, Skåne tillbaka till danskarna men Skåne-flyktingar är så klart välkomna hit, de måste bara gå intensivkur...ser i rikssvenska först så de kan integreras i samhället. =D'

3. Smartaste SD-killen i hela landet pratar om att han vill bevara den svenska kulturen:
Reporter: "Vad tänker du på då?"
Pucko: "Fornminnen och... ja som till exempel.... (lång paus)... julafton... och... midsommarafton."
http://www.youtube.com/watch?v=EUPlsm4A1QI

1 kommentar:

  1. hahaha facking love den skylten! =)
    hoppas det är en kille med självdistans eller ska man skratta eller gråta?

    lycka till med jobbsökandet! du vet vad vi gör annars. återtåg. lever på 6 euro om dan. Det är lugnt.

    SvaraRadera