måndag 20 januari 2014

Jag lever

Fy fan för måndagar i januari säger jag. Vädret är grått och trist här just nu. Jag var trött och jag kollegorna var trötta. För det var fotboll här igår, och hemmalaget vann! Seattle Seahawks. Så nu ska dom spela superbowl. Kul kul!

Det börjar faktiskt kännas lite halvnormalt här redan. Den första månaden var det nästan läskigt att tänka på att vi faktiskt bor här, den snurrade till i huvudet. Men det känns inte så speciellt längre. Även om det inte bara är guld och gröna skogar. Har aldrig haft så här mycket hemlängtan när jag bott utomlands, och så mycket funderingar på om jag valt rätt. Men jag har aldrig planerat att bo borta så här länge heller. Kanske är det därför. Men det går bra. Ingen fara på taket än, jag är mycket medveten om att jag måste ge det mer tid, och många dagar är bra dagar också.

På lördag ska jag åka till Tjeckien på affärsresa. Ska bli kul, men jag har separationsångest från min man. Skittöntigt och jag vet inte om jag tycker det är bra eller inte. Som att jag inte skulle klara mig själv i en vecka? Men när jag tänker på det blir jag nästan gråtmild, haha. Kanske bra att jag åker bara för det. Känns asdrygt med resan däremot. Men blir ju helt kocko i huvudet. Som tur är har jag två dagar på plats innan det blir någon business. Ber till gudarna att omställningen går bra, annars är man ju inte till så mycket nytta.

En annan stor sak som händer här snart är att våra möbler ska komma! Som jag längtar. Känns som att vi bor på ett hotell. Jag längtar efter min säng, våra glas och porslin, resten av mina kläder, mina stövlar, foton, tvättställningen och allt annat väsentligt här i livet. Vi är superpeppade på lägenheten också. Efter flera veckors letande och funderande och dividerande var det hemskt skönt att vi kunde bestämma oss. Den är ljus och fin med fin utsikt, på översta våningen. Sen att dom amerikanska lägenheterna kanske har lite annat att önska är det inte så mycket att göra åt. Och i slutändan har vi tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin i lägenheten, två sovrum, två badrum, walk-in-closet och ett badkar som vi båda får plats i. Plus gym, pool och jacuzzi i de gemensamma utrymmena. Så inte kommer det gå någon nöd på oss.

Slutligen måste jag få bitcha lite på städerskorna. I den möblerade lägenheten vi bor i nu ingår det städningen en gång i veckan. Jag har aldrig träffat dem, men Dennis är oftast hemma när dom kommer. Förra veckan klagade dom (på spanska) på att det var smutsigt och äckligt. Men så är det inte särskilt mycket renare när dom går härifrån?! Har man inte missuppfattat sitt jobb då? Ett annat problem vi har är med handdukarna. Varje vecka fyller dom på rena handdukar i båda badrummen. Typ 9 stycken handdukar i varje badrum (3 stora + 3 mindre + 3 små). Jag och Dennis behöver inte 9 handdukar var i veckan, så jag stoppar alltid undan några (hemsk opraktiskt med så mycket handdukar framme), och varje vecka fyller dom på 18 stycken nya. Haha, så har det pågått sen vi kom hit. Så vi har typ en hel byrå full med handdukar vi det här laget. Som hämnd för att dom kallar oss smutsiga tänker jag sno minst 4 stycken handdukar. Moahahaha.

1 kommentar: